top of page
  • Aleksandra Skrzyńska

Benefity dla pracowników. Jaką pełnią rolę, jak je komunikować i co firmy oferują swoim pracownikom?

Benefity pracownicze to jedna z najpopularniejszych form zachęcania nowych kandydatów do pracy oraz jeden ze skutecznych sposobów na motywowanie obecnych pracowników. Zagadnienie to, zdobywa coraz większą popularność i na benefity pracownicze stawia coraz więcej firm - zarówno małych, jak i dużych. Rynek benefitów w firmach w Polsce systematycznie się powiększa, uwzględniając przy tym zmieniający się styl życia Polaków. Pomimo, że wynagrodzenie nadal pozostaje głównym aspektem, decydującym o wyborze miejsca pracy, to oferowanie atrakcyjnych benefitów pozapłacowych może znacząco wpływać na decyzje pracowników.

Czym są benefity dla pracowników?


Słowo benefit zostało zapożyczone z języka angielskiego i dosłownie oznacza korzyść. To właśnie takie znaczenie pozwala bardzo dobrze zrozumieć, czym jest benefit w firmie. Szukając polskiego odpowiednika tego pojęcia, najbardziej adekwatnym tłumaczeniem będzie świadczenie pozapłacowe. Zatem benefity pracownicze są to dodatkowe świadczenia, które przysługują pracownikowi w ramach zawartej umowy z pracodawcą. Najczęściej są one finansowane w całości przez firmę, jednak zdarzają się też takie benefity, które współfinansuje pracownik. Dawniej za benefity uznawało się przede wszystkim sprzęty, które są przydatne do pracy, takie jak np. laptop oraz dostęp do kawy i herbaty. Obecnie do najpopularniejszych należą pakiety medyczne, karty sportowe typu multisport, a także dodatkowe ubezpieczenie na życie czy od nieszczęśliwych wypadków.


Benefity pozapłacowe


Rynek benefitów ewoluował na przestrzeni lat i zmienia się dynamicznie, odpowiadając na potrzeby pracowników. Dziś wybierając benefity dla firm, zarządzający muszą poświęcić im dużo więcej uwagi niż na początku. Obecnie nie jest istotne to, że firma oferuje jakiś benefit pracowniczy, ale to by pracownik dostał od pracodawcy możliwość wyboru benefitu, jaki go interesuje. Dzieje się tak dlatego, że żaden z proponowanych benefitów nie jest w stanie zadowolić jednocześnie wszystkich pracowników w firmie. Dlatego coraz częściej pracodawcy przygotowują listę kilkunastu benefitów oferowanych przez firmę, z której pracownik może wybrać te, które najbardziej spełniają jego oczekiwania oraz potrzeby. Szeroka oferta świadczeń pozapłacowych świadczy o kulturze organizacyjnej firmy. Benefity pozapłacowe stanowią dodatkowy koszt dla firmy, jednak firmy chętnie w nie inwestują, ponieważ dzięki benefitom pracowniczym zakłady pracy mają szansę stać się miejscem, w którym każdy chciałby pracować.


Jaką rolę odgrywają benefity pracownicze?


Pozapłacowe benefity w firmach mają dwie podstawowe funkcje. Motywują oraz wynagradzają pracowników za zangażowanie, które reprezentują, wykonując swoje codzienne obowiązki. Jednocześnie mają stanowić też zachętę do podjęcia pracy dla nowych pracowników. Według najnowszych trendów, to nie tylko pracownik próbuje wypaść najlepiej w oczach swojego pracodawcy, ale też pracodawca stara się zaprezentować z jak najlepszej strony, oferując wachlarz benefitów.

Świadczenia pozapłacowe odgrywają kluczową rolę podczas rekrutacji, ponieważ niezaprzeczalnie stanowią o atrakcyjności oferty oraz pozycjonują ją względem innych ofert pracy dostępnych na rynku. Gdy firmie uda się pozyskać kandydata do pracy, ważnym aspektem, w którym pomagają benefity, jest utrzymanie motywacji oraz zadowolenia z pracy. W odpowiedzi na pytanie, dlaczego utrzymanie zadowolenia wśród pracowników jest ważne, warto wziąć pod uwagę, że zadowolony pracownik to lojalny pracownik. To dzięki benefitom, pracownicy są bardziej lojalni wobec przełożonego, ponieważ mają świadomość, że pracodawca dba o ich potrzeby. Dodatkowo dobre samopoczucie pracowników wpływa na ich zaangażowanie w pracy, a co za tym idzie również na ich wydajność oraz chęć do dalszej pracy.


Jakie benefity dla pracowników przyciągają kandydatów?


Biorąc pod uwagę ostatnie lata, na rynku zaczęły się pojawiać coraz to bardziej ciekawe benefity pracownicze. Szczególnie w branżach, które charakteryzują się wysoką konkurencją w walce o pracowników, coraz częściej spotkać można nietypowe benefity dla pracowników. Przykładem, może być np. obecność prywatnego concierge, który wspiera pracowników w załatwianiu codziennych spraw. Przy wybieraniu odpowiednich benefitów dla pracowników, warto pamiętać, że najbardziej zapadają nam w pamięć te rzeczy, które oddziałują na nasze emocje. Im mocniej coś przeżywamy, tym większa szansa, że zapisze się to w naszej pamięci. Dofinansowanie do podróży lub spełniania marzeń pracowników, jest więc niewątpliwie jednym z ciekawszych rodzajów benefitów, które przyciągają uwagę kandydatów. W taki sam sposób działają benefity w postaci giftów w formie przeżyć. Wystarczy, że firmy dadzą narzędzia do ich realizacji w postaci karty podarunkowej oraz dostęp do szerokiej oferty z przeróżnymi atrakcjami. Poczynając od atrakcji pełnych adrenaliny po atrakcje przepełnione relaksem, takie jak pobyt w SPA czy masaże. Taka forma wspierania pracowników świetnie sprawdzi się również jako benefity dla osób samozatrudnionych. Jednak tym, czego kandydaci oczekują od swoich pracodawców, są nie tylko ciekawe benefity dla pracowników, ale też takie, z których będą mogli skorzystać również ich najbliżsi. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, pracodawcy wyszukują benefity, które przynoszą korzyści nie tylko samym pracownikom, ale często również członkom ich rodzin. Wiele firm wprowadza dodatkowe prorodzinne benefity pracownicze, takie jak np. prezenty mikołajkowe dla dzieci pracowników czy dofinansowanie do wyprawki szkolnej. Ciekawą formą dodatków do wypłat jest również organizacja różnych eventów, które mogą służyć nie tylko jako integracja dla pracowników firmy, ale również jako forma spędzania czasu dla całych rodzin pracowników.


Najbardziej pożądane benefity w pracy


Według raportu “Benefity oczami pracowników” jednego z popularniejszych serwisów do poszukiwania pracy, najbardziej pożądane benefity w pracy to takie, które pozwalają pracownikom zaoszczędzić pieniądze. Jest to w dużej mierze odpowiedź na ciągle wzrastającą inflację oraz czynniki ekonomiczne. Ponad 50% ankietowanych, wśród najbardziej pożądanych benefitów wskazało opiekę medyczną. Kolejnym pod względem atrakcyjności benefitem jest dofinansowanie do różnego rodzaju szkoleń i wskazuje go 35% badanych. Na trzecim miejscu, ankietowani wskazali dofinansowanie do urlopów. Popularna wśród benefitów pracowniczych karta sportowa uplasowała się na miejscu czwartym, jednak atrakcyjna była jedynie dla 29% ankietowanych. Dodatkowe benefity dla pracowników, które zajęły czołowe miejsca w raporcie, pokrywają się z najczęściej proponowanymi benefitami przez pracodawców. Opieka medyczna jest benefitem najbardziej docenianym zarówno przez pracowników, jak i pracodawców. Jednak już karta multisport, która jest często proponowana przez pracodawców, nie jest tak atrakcyjna dla pracowników. Bardziej pożądanymi przez pracowników benefitami są za to dofinansowania do wyjazdów oraz szkoleń. Zastanawiając się, jakie benefity w firmie są najbardziej ciekawe dla pracowników, warto podzielić ich na grupy wiekowe, ponieważ wiek oraz sytuacja życiowa wpływają na postrzeganie benefitów. Dla młodych pracowników ważnym aspektem jest możliwość pracy zdalnej, elastyczny czas pracy oraz benefity, które kojarzone są z szeroko rozumianą rozrywką. Dla starszych pracowników priorytety związane z benefitami zmieniają się głównie przez wzgląd na zobowiązania finansowe i rodzinne. Ci pracownicy większą uwagę przywiązują do benefitów finansowych, dlatego dla nieco starszej grupy pracowników ważniejsze będzie ubezpieczenie na życie, fundusze emerytalne czy np. przedszkola przy firmie dla dzieci pracowników. Przy wyborze benefitów w firmie warto przeprowadzić badanie, aby w odpowiedni sposób przygotować listę benefitów, w których każdy pracownik znajdzie dla siebie odpowiednie świadczenia pozapłacowe.


Jak komunikować benefity w pracy?


Według badania przeprowadzonego przez Foundation of Employee Benefits Plans, tylko 20% pracodawców uważa, że pracownicy rozumieją, jak działają dodatkowe benefity, które im proponują. Warto więc wiedzieć, w jaki sposób je komunikować, aby pracownicy mogli w pełni z nich korzystać. Aby tak się stało, pracodawcy powinni zadbać o właściwy sposób komunikacji na każdym etapie zatrudnienia. Zaczynając od rekrutacji, a kończąc na odejściu pracownika z pracy. Już przy publikacji ogłoszenia o pracę powinniśmy zawrzeć najważniejsze informacje dotyczące benefitów, jakie oferuje nasza firma, tak aby potencjalny kandydat mógł zdecydować czy przygotowany przez nas pakiet jest dla niego wystarczający. W trakcie pierwszych dni pracy, pracodawcy powinni przedstawić szczegółowe informacje dotyczące benefitów, żeby nowo zatrudniony pracownik mógł wybrać te, które są dla niego odpowiednie. Odpowiednim momentem na rozmowę o oferowanych przez firmę benefitach jest sformalizowane spotkanie z pracownikiem podczas rozmów okresowych czy podczas rozmowy o podwyżce lub awansie. Dobrą praktyką jest też przypominanie o benefitach w kluczowych momentach życia prywatnego pracownika, takich jak ślub czy narodziny dziecka, ponieważ wtedy zmieniają się jego priorytety. Pracodawcy informacje o benefitach mogą przekazywać na różne sposoby, w zależności od specyfiki organizacji. Jedni wybierają wiadomość e-mail, inni publikują te informacje na swoich stronach internetowych. Najczęściej wybieraną formą przekazania tych informacji są ogólne spotkania pracownicze. Najważniejsze jest jednak to, by wybrać odpowiedni kanał komunikacji, w którym będziemy mieli pewność, że wszyscy pracownicy zapoznają się z taką informacją. Kolejny ważnym aspektem jest to, aby komunikaty były jasne, zrozumiałe oraz uwypukliły korzyści z posiadania oferowanych benefitów. Po poinformowaniu pracowników o benefitach warto dać im czas na przemyślenie i dopiero wtedy oczekiwać odpowiedzi.



Obecne czasy oraz dynamiczne zmiany na rynku pracy przyczyniły się również do zmiany priorytetów, którymi kierują się osoby szukające pracy. Wyzwania stojące przed firmami są coraz trudniejsze a pracownicy stawiają poprzeczkę coraz wyżej. Zmusza to pracodawców do kreatywności oraz do wprowadzenia nowatorskich rozwiązań w zakresie benefitów pracowniczych. Warto pamiętać, że każdy rodzaj oferowanego benefitu, jeśli będzie dopasowany do potrzeb pracowników, będzie stanowił element zachęty do pracy oraz znacznie wzmocni motywację.


bottom of page