Tworzenie pozytywnych relacji z klientami jest tak samo ważne, jak dobre relacje między współpracownikami w zespole. Dbałość o te kontakty nie tylko ułatwia funkcjonowanie firmie, ale też zapewnia przyjemną atmosferę niezależnie od okazji. Ciekawą formą dbania o te relacje jest wręczanie prezentów klientom. W taki sposób budujemy pozytywne skojarzenia z marką i jej zarządem, a przy tym tworzymy atmosferę wspólnego dbania o siebie. Można je wręczać zarówno bez okazji, w momencie spotkania, jak i podczas istotnych, związanych z firmą uroczystości. W poniższym artykule doradzimy przedsiębiorcom, jakie prezenty firmowe dla klientów wybrać i w jakich okolicznościach je wręczać.
Rodzaje prezentów dla klientów
Najpopularniejszymi prezentami dla klientów od zawsze były gadżety związane z firmą. To dość uniwersalne podarki, które przy okazji nawiązują do relacji biznesowych czy konkretnej marki. Do takich upominków należą prezenty dla klientów z logo firmy: m.in. pendrive’y, powerbanki, kalendarze czy luksusowe pióra z grawerem. Dużym atutem jest w tym przypadku możliwość wyprodukowania sporej ilości takich personalizowanych gadżetów. Za jednym zamachem można zatem przygotować podarunki dla wielu klientów, a potem przy okazji rozmaitych spotkań biznesowych je wręczać. Współcześnie odchodzi się jednak od podarunków, które mają formę symboliczną – statuetek czy figurek na biurko. W cenie są przede wszystkim prezenty przydatne, których celem będzie wywołanie pozytywnych skojarzeń z firmą. Takim podarunkiem może być personalizowany przedmiot, np. pięknie złożony planer z imieniem osoby lub zestaw barmański. Ciekawym pomysłem może też być wręczenie klientowi vouchera do eleganckiej restauracji, bądź zaproszenia na degustację whisky. W tradycyjnych firmach z długoletnią tradycją nowoczesne prezenty mogłyby jednak nie być tak bardzo pożądane, dlatego przed wyborem konkretnego giftu warto zastanowić się nad charakterem relacji z klientem i swoimi możliwościami.
Po uwzględnieniu wieku klienta i tego, czy jesteście ze sobą związani bardziej formalnie, czy nieformalnie, można przeznaczyć konkretny budżet na prezenty i zacząć poszukiwania. W takich sytuacjach należałoby przeznaczyć większą część budżetu na klientów, z którymi współpracujemy od wielu lat – aby docenić ich wkład w rozwój firmy. Dla mniejszych klientów można wtedy przygotować drobne podarunki, które również wyrażą wdzięczność i zadbają o wspólne relacje, ale nie będą zbyt pokaźnym kosztem.
Jakie upominki dla klientów wybrać?
Jeżeli firma jest gotowa na rozwijanie się wraz z duchem czasu, warto zagłębić się w temat personalizowanych prezentów dla klientów. Takie wyjątkowe podarki na pewno zapadną w pamięć kontrahentów na dłużej, a przy okazji sprawią, że zabłyśniesz swoją kreatywnością. Do upominków tego typu należą wszelkie personalizowane vouchery, o których wspominaliśmy wyżej. Przy wyborze takiego personalizowanego prezentu dla klienta warto pamiętać, aby podarek miał jednak charakter biznesowy. W dobrym guście będzie zatem zrezygnowanie z wszelkich pomysłów, które mogłyby okazać się nietaktowne – biżuteria, dodatki do domu czy kosmetyki. Decydując się na obdarowanie klienta, trzeba wziąć pod uwagę uniwersalny charakter prezentu, przy zachowaniu odrobiny pomysłowości. Do takich eleganckich giftów należeć będą bilety do teatru czy kina, a także vouchery na rozmaite degustacje, o których wspominaliśmy wyżej.
Ciekawą inicjatywą może też być wręczenie klientowi vouchera na jakąś atrakcję. Wielu biznesmenów uwielbia grać w golfa czy jeździć na strzelnicę – może zatem warto wziąć pod uwagę obdarowanie kontrahentów prezentem tego typu. Interesującą opcją na prezent dla klienta może też być zaproszenie go na taki zorganizowany event czy spotkanie, zamiast wręczania vouchera. Podczas takiego mniej formalnego spotkania, chociażby podczas degustacji whisky, będziecie mieli okazję lepiej się poznać, a także spędzić miło czas w przyjemnej atmosferze. Taka forma podziękowania za współpracę z pewnością pomoże Wam zachować dobre stosunki zarówno na stopie zawodowej, jak i tej poza firmą.
Przed dokonaniem wyboru pamiętaj, aby zrobić odpowiedni research – może Twój klient nie pije alkoholu, albo ma kontuzję, która przeszkadza mu w uprawianiu sportu? W takich okolicznościach niektóre prezenty mogłyby być niezbyt trafione. Dlatego też możesz poprosić asystentkę zarządu o uprzednie rozeznanie się w sytuacji, lub bezpośrednio zapytać klienta o jego preferencje – w końcu transparentna komunikacja jest teraz w cenie!
Kiedy wręczać prezenty dla klientów?
Wielu przedsiębiorców zastanawia się, kiedy wręczać prezenty dla klientów. W końcu nie ma ustalonego z góry savoir-vivre’u, który byłby zbiorem żelaznych zasad obdarowywania kontrahentów. Dlatego też warto pamiętać, że wszystko zależy przede wszystkim od branży, w której pracujemy, charakterystyki danej firmy, a także konkretnej relacji biznesowej z danym klientem.
Upominki świąteczne dla klientów są tradycją w wielu dużych korporacjach. Nie sposób się temu dziwić, gdyż świąteczna atmosfera sprzyja obdarowywaniu bliskich zarówno w życiu prywatnym, jak i tym zawodowym. Ciekawymi mini prezentami dla klientek z tej okazji mogą być elegancko pakowane słodkości, np. od lokalnych rzemieślników. Niektóre firmy przygotowują również personalizowane koszyczki prezentowe, wypełnione przysmakami z danego regionu. Taki prezent wspaniale wygląda, a przy okazji sprawia mnóstwo radości każdej osobie.
Zbliżająca się rocznica współpracy z daną organizacją może być dobrym momentem na wręczenie prezentów firmowych dla klientów. W takiej sytuacji najlepiej sprawdzą się gadżety związane z produktami, którymi się zajmujemy. Dedykowane klientom, personalizowane planery bądź nowoczesne butelki filtrujące na wodę, a nawet dobrej jakości termosy na kawę z logo będą świetnymi podarunkami. O ile kosmetyki nie są zbyt dobrym pomysłem na drobne upominki dla klientów, o tyle są jednak drobne wyjątki od tej zasady. Jeżeli klientami firmy są w głównej mierze kobiety, można zastanowić się nad wręczeniem im rzemieślniczych wyrobów. W ostatnim czasie rynek podbijają naturalne, ręcznie wyrabiane mydełka w różnych kolorach, a także kule do kąpieli. Dołożenie takich upominków do łakoci wraz z kartą z życzeniami owocnej współpracy może być strzałem w dziesiątkę!
Kolejną wyjątkową okazją, która będzie doskonałym momentem na wręczenie prezentów dla klientów, to zbliżająca się rocznica istnienia firmy. Okrągłe liczby – 5-lecie, 10-lecie itd., mogą wymagać większego przygotowania. Jeżeli urządzasz z tej okazji uroczystą galę lub bankiet, warto przywitać zaproszonych gości (klientów, kontrahentów) upominkami. Ciekawym pomysłem będą elegancko wydrukowane ulotki z życzeniami uwzględniające historię firmy i podziękowania dla najbardziej zaangażowanych klientów. Wysokiej jakości butelka z alkoholem z dedykacją lub voucher do SPA będą w sam raz na taką okazję!
Pomysły na oryginalne prezenty dla klientów
Szukasz oryginalnych prezentów dla klientów? Podąż za duchem czasu i zainspiruj się nowoczesnymi rozwiązaniami. Najnowsze badania pokazują, że prezenty w formie przeżyć to najbardziej motywujące gifty dla pracowników, kontrahentów czy klientów. Może to właśnie dzięki takim prezentom zachęcisz klientów do jeszcze większych zakupów, a może nawet przedłużenia współpracy? Zbuduj pozytywne odczucia związane ze swoją firmą i wręcz klientom podarunki personalizowane – np. poprzez kartę przedpłaconą czy zaproszenie na kreatywny event.
Prezenty w formie przeżyć nie tylko zapadną w pamięć obdarowanym osobom na dłużej, ale też będą ciekawszą, bardziej ekologiczną alternatywą dla tradycyjnych upominków. W końcu wręczając rozmaite przedmioty klientom, nigdy nie będziemy mieć pewności, że będą to trafione prezenty. W XXI wieku, kiedy coraz większą wagę przykłada się do użyteczności i minimalizmu, wręczanie podarunków tylko dla samego gestu może nie być najlepszym pomysłem. Dlatego też warto pomyśleć nad wyborem bardziej wymiernego prezentu bądź organizacji dedykowanego eventu dla klientów.
Tak skrupulatnie przygotowane podarunki przyniosą wiele zalet dla firmy. Według najnowszych badań wręczanie prezentów klientom wzmacnia ich poczucie przynależności i lojalności do firmy. Taka pozytywna więź z klientami przełoży się na ilość ich transakcji z firmą, a także ewentualne polecenia – wiele organizacji właśnie w taki sposób zdobywa rzesze nowych klientów. Podarunki wręczane klientom biznesowym zbudują też zaufanie do marki, dzięki czemu będziesz mógł liczyć na długofalową, owocną współpracę.
Co więcej, wręczanie prezentów klientom może też być ciekawym poszerzeniem strategii marketingowej marki. Wiele firm osiągnęło ogromny sukces dzięki takiej promocji. Prezenty dla klientów mogą być urozmaiceniem różnych programów lojalnościowych, konkursów czy kampanii sezonowych – i to nie tylko wobec klientów detalicznych, ale też dużych kontrahentów. Takie akcje przyciągają uwagę wieloletnich klientów, ale też potencjalnych, nowych zainteresowanych. Warto wziąć ten aspekt pod uwagę, planując budżet w swojej firmie; jest to niewielki koszt i nakład pracy, a może przynieść ogrom zalet! I chociaż rozwijanie relacji biznesowych przede wszystkim powinno się opierać na wzajemnym szacunku, transparentności i rozmawianiu, okazjonalne wręczenie upominków może być świetnym przypieczętowaniem takiej relacji. W końcu to właśnie dzięki klientom firmy odnoszą sukcesy – trzeba zatem odpowiednio o nich zadbać, aby móc w przyszłości cieszyć się rozwojem organizacji!