Szkolenie z bezpiecznej jazdy samochodem dla firm i pracowników – przewodnik po realnych korzyściach, programie i wdrożeniu
- ppaczos
- 5 dni temu
- 4 minut(y) czytania
Przedstawiciele handlowi, key account managerowie, dyrektorzy i menedżerowie regionalni, serwisanci i technicy, inżynierowie, audytorzy, konsultanci biznesowi i doradcy, koordynatorzy sieci franczyzowych lub partnerskich, specjaliści ds. merchandisingu, rzeczoznawcy i likwidatorzy szkód – to pracownicy, którzy nierzadko pokonują 50–100 tys. km rocznie.
Samo prawo jazdy sprzed lat i spory staż za kierownicą mogą okazać się niewystarczające, aby bezpiecznie poruszać się po coraz bardziej zatłoczonych drogach, a przede wszystkim odpowiednio zareagować w sytuacji kryzysowej na drodze. Rosnące natężenie ruchu, presja czasu, rozpraszacze i coraz więcej zaawansowanych systemów asystujących kierowcy, wymagają aktualizacji kompetencji i doskonalenia umiejętności.
Dobrze zaprojektowane szkolenie z bezpiecznej jazdy dla firm nie jest tylko „piknikiem z jazdą po torze”. To narzędzie, które ogranicza szkodowość i redukuje koszty zużycia paliwa, a przede wszystkim realnie wpływa na poprawę umiejętności za kierownicą. Takie szkolenie może być jednocześnie atrakcyjną formą integracji, ponieważ wspólnie przeżywane emocje sprzyjają budowaniu ducha zespołowości, a zdrowa rywalizacja (mądrze zaprojektowana) wzmacnia motywację do zmiany nawyków.
Skala ryzyka i odpowiedzialność pracodawcy
Wypadki na polskich drogach
Rok 2024 zamknął się 21 519 wypadkami, 1 896 ofiarami śmiertelnymi i 24 782 rannymi, a także 390 580 kolizjami. To realne ryzyko dla zdrowia pracowników i ciągłości operacyjnej firm – od strat osobowych po przestoje i koszty napraw.
W I półroczu 2025 widoczna jest poprawa: 9 525 wypadków (−403 r/r), 721 zabitych (−168 r/r) i 11 177 rannych (−287 r/r). To jednak wciąż poziom, który bez konsekwentnej profilaktyki (w tym szkoleń) pozostaje wysoki.
Aż 91% zdarzeń w 2024 r. wynikało z winny kierujących. Najczęstsze czynniki:
nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu – 26,3% wypadków.
niedostosowanie prędkości – 21,7% wypadków; co istotne, odpowiada za 39,2% ofiar śmiertelnych w wypadkach z winy kierowców.
niezachowanie odstępu oraz nieprawidłowe wyprzedzanie – powtarzalne wzorce błędów manewrowych.

Dane GUS 2023 – co mówią liczby?
Na podstawie pełnych danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) za 2023 rok, wypadki komunikacyjne stanowią znaczącą część wszystkich wypadków przy pracy w Polsce. 4 855 osób - to liczba poszkodowanych w wypadkach spowodowanych przez środki transportu (na drodze: wypadek samochodu służbowego, potrącenie pracownika przez samochód, czy na terenie zakładu: wypadek podczas cofania auta dostawczego, uderzenie przez maszynę transportową, przewrócenie się wózka widłowego, zderzenie pojazdów na placu manewrowym).
Oznacza to, że wypadki w których bezpośrednią przyczyną urazu był środek transportu, stanowiły około 7,1% wszystkich zgłoszonych wypadków przy pracy w 2023 roku (liczba wszystkich poszkodowanych w wypadkach przy pracy to 68 663 osoby).
Widzimy więc, że co ok. 14. wypadek przy pracy dotyczy środków transportu – zarówno na drodze (auta służbowe, potrącenia), jak i na terenie zakładu (manewry, wózki, maszyny transportowe). Z perspektywy pracodawcy to kwestia bezpieczeństwa ludzi, ale też odpowiedzialności – organizacyjnej, prawnej i finansowej. Odpowiednia polityka flotowa, procedury BHP i szkolenia kierowców to filary, które ograniczają ryzyko, a jednocześnie pomagają wykazać należytą staranność.
Program szkolenia: od defensywnej jazdy po eco-driving
Przykładowe moduły szkolenia techniki jazdy
Jazda defensywna i antycypacja: patrzenie daleko, obserwacja peryferyjna, czytanie intencji, utrzymanie marginesu bezpieczeństwa, zarządzanie prędkością.
Hamowanie awaryjne i omijanie przeszkód: hamowanie z ominięciem, praca z ABS, różne nawierzchnie (mokra, śliska), przeniesienie ciężaru.
Poślizgi i stabilizacja toru jazdy: kontrolowana nadsterowność i podsterowność, praca kierownicą i gazem, rola ESP.
Trudne warunki: deszcz, noc, mgła, koleiny, aquaplaning, różnice między oponami letnimi/zimowymi/całorocznymi.
Eco-driving (techniki i efekty): płynność jazdy, utrzymywanie stałej prędkości, wcześniejsze wytracanie prędkości, praca z biegami i momentem obrotowym, właściwe ciśnienie w oponach, ograniczanie zbędnych obciążeń.
Psychologia kierowcy: stres, presja czasu, rozpraszacze (telefon, infotainment), asertywność drogowa.
Systemy wspomagające kierowcę w praktyce: tempomat aktywny, asystent pasa, monitorowanie martwego pola – możliwości i ograniczenia.
Pierwsza pomoc: scenariusz pierwszych minut, zabezpieczenie miejsca zdarzenia, łańcuch przeżycia.

Formy realizacji kursu bezpiecznej jazdy
ODTJ (Ośrodek Doskonalenia Techniki Jazdy) / tor szkoleniowy – bezpieczne warunki do ćwiczeń kryzysowych (płyta poślizgowa, kurtyny wodne, płyty szarpane tzw. “szarpak”).
Symulatory – rozwój praktycznych umiejętności w całkowicie kontrolowanych warunkach.
Format 1-dniowy / 2-dniowy – zależnie od liczebności grupy i głębokości programu.
Szkolenie z bezpiecznej jazdy plus impreza integracyjna - propozycja scenariusza (przykład 1-dniowy)
Rano: wprowadzenie, część teoretyczna, pierwsza pomoc, moduł defensywny, hamowanie awaryjne.
Po południu: poślizgi, eco-driving, systemy wspomagające kierowcę, konkurs bezpiecznej jazdy (próba sprawnościowa mierzona czasem i czystością przejazdu), omówienie wyników, wręczenie certyfikatów.
Wieczorem: kolacja/ognisko.
Rola symulatorów w szkoleniach bezpiecznej jazdy
Dlaczego warto?
Symulatory takie jak symulator dachowania, czy symulator jazdy samochodem pozwalają bezpiecznie „przećwiczyć” rzadkie, krytyczne sytuacje drogowe oraz błędy kierowców - bez ryzyka szkody i przestojów floty. Dają natychmiastowy feedback, który trudno zreplikować w realnym ruchu czy nawet na torze.

Co realnie wnoszą symulatory?
Bezpieczeństwo i powtarzalność – możliwość wielokrotnego odtworzenia identycznego scenariusza (np. nagłe wtargnięcie pieszego) i porównania wyników przed/po treningu.
Trening antycypacji i reakcji – praca nad „patrzeniem daleko”, skanowaniem otoczenia, wyborem toru ucieczki, skróceniem czasu reakcji.
Rozumienie ograniczeń asystentów – praktyka z tempomatem aktywnym, asystentem pasa, kiedy pomagają, a kiedy nie (fałszywe poczucie bezpieczeństwa).
Szkolenie z rozpraszaczy – kontrolowane zadania z „telefonem”, infotainment, rozmową, uświadomienie skali wydłużenia czasu reakcji.
Sytuacje ekstremalne bez ryzyka – śliska nawierzchnia, aquaplaning, mgła, noc, gwałtowne podmuchy wiatru, zwierzęta na drodze.
Trening decyzyjny – wybór „mniejszego zła”, zatrzymanie w bezpiecznym miejscu, zarządzanie stresem.
Podsumowanie
Co zyskuje firma? Najważniejsze korzyści z doskonalenia techniki jazdy
Mniejsza szkodowość i koszty – mniej kolizji i szkód, niższe koszty napraw, niższe składki ubezpieczeniowe w dłuższym horyzoncie.
Mniej przestojów operacyjnych – krótsze wyłączenia aut z ruchu, mniej opóźnień w sprzedaży/serwisie.
Niższe spalanie i emisje – dzięki eco-drivingowi firmy notują nawet kilkunastoprocentowe spadki zużycia paliwa.
Wyższa kultura jazdy i reputacja – mniej agresywnych zachowań na drodze to mniej ryzykownych incydentów z logo firmy na karoserii.
ESG i employer branding – realna poprawa bezpieczeństwa i środowiska pracy, wyższe poczucie troski o pracownika.
Szkolenie z bezpiecznej jazdy to same korzyści dla firmy jak i dla pracowników - 1 szkoda kolizyjna z autem zastępczym i przestojem potrafi przewyższyć koszt przeszkolenia kilkuosobowego zespołu. Efektami szkoleń są mniejsza szkodowość i większe bezpieczeństwo ludzi – a przy okazji często jest to atrakcyjna forma integracji dla pracowników. Dobrze wdrożony eco-driving uczy płynności jazdy i przewidywania, co często znacząco obniża koszty zużycia paliwa samochodów służbowych.
W Exp-Pro projektujemy przemyślane programy szkoleniowe, które realizujemy z doświadczonymi instruktorami na sprawdzonych torach w całej Polsce. Szkolenie “odświeża” wiedzę, buduje świadomość kierowców, rozwija umiejętności, utrwala właściwe odruchy i reakcje oraz uczy pracy z nowoczesnymi systemami, w które wyposażonych jest coraz więcej samochodów.
Określ: cele, wielkość grupy, preferowaną lokalizację i termin, budżet, a także czy zmagania na torze kończymy uroczystą kolacją, ogniskiem czy imprezą integracyjną z muzyką, wyżywieniem i noclegiem. Zamów wycenę i otrzymaj dopasowany program + harmonogram.
Komentarze