• Aleksandra Rębisz

Czym jest Employee Advocacy?

Na przestrzeni lat kultura pracy przeszła ogromną metamorfozę. Obecnie pracę coraz rzadziej postrzega się jako społecznie nałożony obowiązek. Dzisiaj jest ona szczególnie ceniona jako droga do samorealizacji. Zmiana podejścia pracownika wynika z – i jednocześnie sama powoduje – zmiany rozumienia jego roli w firmie. Kapitał ludzki staje się coraz bardziej doceniany, a pracownik to już nie “siła robocza”, a istotny element, mający realny wpływ na działanie organizacji. 

Pracownicy są też najbardziej wiarygodnym źródłem informacji o firmie. Ich zdanie ma siłę przebicia, dzięki której może kształtować opinię społeczną. Z punktu widzenia firmy pragnącej zapewnić sobie jak najlepszy wizerunek, warto więc rozważyć inkorporowanie ich głosów do strategii rozwojowych firmy. Sposobem na to jest wdrożenie Employee Advocacy.   

Czym jest Employee Advocacy?

Employee Advocacy opiera się na perfekcyjnym zrozumieniu znaczenia pracownika w firmie. Polega na umożliwieniu pracownikowi zostania oficjalnym ambasadorem firmy i włączeniu go w strategię komunikacyjną. Dzięki temu daje mu się realny wpływ na kształtowanie marki i wizerunku przedsiębiorstwa. Stosując najprostszą definicję – jest to promowanie produktów, usług lub samej firmy poprzez jej pracowników. Najczęściej przedsiębiorstwa decydują się na zastosowanie Employee Advocacy, mając na celu przyciągnięcie uwagi potencjalnych nowych pracowników. Strategia może jednak być również wykorzystywana do poszerzenia bazy klientów. 

W przypadku Employee Advocacy kluczowe są media społecznościowe. Najczęściej opiera się ono na tworzeniu treści, które następnie pracownicy zamieszczają na swoich profilach na różnych platformach. Strategia ta ma na celu dotarcie do potencjalnych klientów i potencjalnych nowych pracowników poprzez osoby z wewnątrz firmy, które mogą być im znane i których rady mogą cenić. Kontakt ten jest bardziej naturalny niż konwencjonalne typy reklamy i strategie marketingowe, w których grupie docelowej często brakuje “ludzkiego” kontaktu i autentyczności, które generowałyby zaufanie. 

Employee Advocacy nie jest jednak zakrojone jedynie do aktywności w social mediach. Każda pozytywnie nacechowana wypowiedź pracownika ma bowiem znaczenie. Szczególnie cenna jest podczas sesji networkingowych, gdzie pracownik może promować firmę wśród zainteresowanych branżą. Jednakże ta forma promocji ma szansę działać wszędzie. Już sama wzmianka o firmie i jej zaletach podczas codziennej rozmowy ze znajomymi może podnieść jej rozpoznawalność (na czym często bazuje program poleceń pracowniczych).

Wpływ pracowników na wizerunek organizacji

“Pracownicy to wizytówka firmy” – często słyszy się to zdanie w odniesieniu do schludnego ubioru w pracy czy godnego zachowania. W równym stopniu powinno się dbać o zdanie pracownika na temat firmy i warunków, jakie w niej panują. Jeśli bowiem pracownik jest zadowolony z pracy, pracodawca może wiele zyskać dzięki jego pozytywnej opinii. 

W oczach klientów

Pracownicy znają firmę najlepiej. Wiedzą, jakie praktyki stosuje, jaką ma politykę, co tak naprawdę kryje się za jej logo i sloganem. Klienci o tym doskonale wiedzą, dlatego też z większą łatwością zaufają komuś, kto zna firmę “od podszewki” niż potentatowi medialnemu, który za reklamę dostaje ogromne honorarium. Co więcej, media społecznościowe umożliwiają łatwe dotarcie z informacjami do całego grona swoich znajomych. To właśnie do nich najczęściej zwracamy się po radę, szukając rozwiązania swojego problemu. Widząc więc, że w poście któryś z nich reklamuje produkt/usługę, jesteśmy bardziej skłonni go/ją wypróbować. 

Co więcej, zadowolony pracownik sugeruje, że firma stosuje dobre praktyki, a kierowanie się wrażliwością na kwestie społeczne jest dziś szczególnie ważne. Klienci przywiązują coraz większą wagę do wpływu, jaki firma ma na społeczeństwo. Na przestrzeni lat zdarzały się już sytuacje, gdy klienci bojkotowali marki źle traktujące pracowników, przez co traciły one swoje dochody. 

W oczach potencjalnych pracowników

W obliczu dużej konkurencji na rynku pracy i stałego wzrostu zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę pracowniczą, w niemal wszystkich branżach firmy prześcigają się w pomysłach na zachęcanie nowych pracowników na dołączenie do właśnie ich zespołów. W tej atmosferze coraz częściej słyszy się termin “Employee Advocacy”.

Świadectwo obecnego pracownika jest szczególnie istotne dla tych potencjalnych. Szukając pracy, nie warto ograniczać się do przeglądania upublicznionych ofert. Zawierają one najczęściej jedynie podstawowe informacje. Wgląd w atmosferę miejsca pracy, styl pracy panujący w danej firmie, pracowników i ich temperamenty, może dostarczyć jedynie rozmowa z kimś, kto sam ich na co dzień doświadcza. Pracownik widzi firmę w świetle dziennym, więc to rozmowa z nim, podczas której podane zostaną niezbędne szczegóły, ma największe szanse na przekonanie nowej osoby do dołączenia do zespołu. Z włączania się pracownika w promocję firmy można wyczytać, że wierzy on w firmę, utożsamia się z nią i uznaje jej wartości za słuszne, co dla wielu ma ogromne znaczenie.   

Jak zrobić z pracownika ambasadora?

Employee Advocacy będzie przynosiło efekty pod warunkiem, że  pracownik będzie wiarygodny. Stanie się tak jedynie wtedy, gdy podejmie się promocji firmy dobrowolnie, napędzany autentyczną wiarą w firmę i jej działania, a osobiste zaangażowanie będzie sprawiało mu przyjemność. Dlatego więc firma powinna zacząć tworzenie programu od samych podstaw – skupienia się na dobrym samopoczuciu pracownika w miejscu pracy. 

Budowanie relacji z pracownikiem

Pracownik musi czuć się w firmie doceniony, by mógł przekazywać znajomym, jak sam ją ceni. Pierwszym krokiem powinno więc być zadbanie o to, by pracownicy czuli, że mają realny wpływ na rozwój firmy. Można tego dokonać poprzez delegowanie im zadań o należytym poziomie odpowiedzialności, zapraszanie ich do dyskusji o przyszłości przedsiębiorstwa, wdrażanie ich pomysłów i włączanie ich w procesy decyzyjne. 

Wybór odpowiednich ambasadorów

Należy jednak pamiętać, że nie każdy pracownik pragnie zaangażować się w taką aktywność. Być może nie ma na to chęci, a może brakuje mu odpowiedniej wiedzy o social mediach. By sprostać obu tym przeszkodom, firma może zorganizować odpowiednie szkolenia, które przydadzą się nie tylko w tej dziedzinie. Oprócz tego warto zakomunikować pracownikom korzyści, jakie wynikną dla nich z zaangażowania w Employee Advocacy:

  1. ulepszenie swojego osobistego profilu w serwisie internetowym,

  2. większe zaangażowanie w networking,

  3. zbudowanie szerszej sieci kontaktów,

  4. poznanie specyfiki mediów społecznościowych,

  5. większa łatwość w tworzeniu i przekazywaniu treści.

Tworzenie strategii i jej ocena

Wreszcie konieczne jest zbudowanie planu, który sprawi, że ambasadorzy nie będą czuli się zagubieni, a chaos w komunikacji zostanie ograniczony do minimum. Przed utworzeniem strategii należy dobrze przemyśleć cele, do jakich się dąży. W zależności od tego, czy jest to dotarcie do nowych klientów, przyciągnięcie uwagi potencjalnych pracowników, czy lepsze pozycjonowanie firmy w rankingach, komunikaty przekazywane przez pracowników i wykorzystywane do tego kanały będą się nieco różniły. Następnie warto zadbać o komunikację w samym zespole ambasadorów tak, by każdy wiedział, co należy do jego zadań. 

Po uruchomieniu programu dobrym pomysłem jest mierzenie jego efektywności, na przykład poprzez wykorzystanie specjalnych programów dedykowanych Employee Advocacy. Pomoże to w oszacowaniu skuteczności strategii, a także w zwiększeniu motywacji zaangażowanych w nią pracowników! Może temu również służyć oferowanie benefitów dla pracowników z najlepszymi zasięgami. Warto pamiętać, że dodatki rzeczowo-pieniężne nie motywują na stałe. W tym celu potrzebne jest rozwijanie więzi pracodawca-pracownik, w czym pomogą benefity w formie przeżyć.

Program poleceń pracowniczych – jak go stworzyć?

W Employee Advocacy wpisuje się również aktywność pracowników działająca w odwrotną stronę. Chodzi o polecenia pracownicze, w myśl których to obecny pracownik informuje pracodawcę o osobie, która byłaby jego zdaniem dobrym kandydatem na wolną posadę. 

Tworząc program poleceń pracowniczych, po pierwsze należy wymyślić sposób, w jaki obecni pracownicy będą informowani o wolnych etatach. Następnie trzeba opracować jasną ścieżkę, jaką rekomendacja będzie trafiała do wyznaczonych osób, by te mogły w łatwy sposób powiązać ją z kandydaturą. 

Kolejny krok jest bardzo ważny, ponieważ determinuje motywację pracowników do brania na siebie odpowiedzialności, jaka wynika z polecenia kandydata. Mowa o stworzeniu systemu nagród za rekomendacje. Nagrody najczęściej przyznawane są w formie premii, a jej wysokość zależy od poziomu wynagrodzeń oferowanych w firmie. Bywa ona również uzależniona od wysokości stanowiska, na jakie rekomenduje się kandydata. Zazwyczaj premia przyznawana jest za polecenia, które skutkują zatrudnieniem. Niekiedy firmy wypłacają je dopiero po upływie określonego czasu, weryfikując, czy nowy pracownik faktycznie się sprawdzi. 

System poleceń pracowniczych – jakie niesie korzyści?

System poleceń pracowniczych jest już od dawna znany w większości dużych firm i stale zyskuje na popularności wśród rozwiązań, na które decydują się również te mniejsze. Dzieje się tak za sprawą licznych korzyści, jakie za sobą niesie. 

  1. Oszczędność czasu

Dzięki rekrutacji pracownika z polecenia, dział HR nie musi dedykować swojego czasu na aktywność na portalach z ogłoszeniami. Nie musi również przyglądać się wszystkim CV, które wpłyną, organizować mnóstwa rozmów kwalifikacyjnych i marnować czasu na te nieudane. Pracownik z polecenia jest również bardziej skłonny do podjęcia szybkiej decyzji, ponieważ dzięki rozmowie ze znajomym pracownikiem jest lepiej zaznajomiony z perspektywami, jakie mogą na niego czekać.

  1. Oszczędność pieniędzy

System poleceń pracowniczych oznacza brak konieczności wzmożonej aktywności na portalach rekrutacyjnych, co pozwala zmniejszyć koszty związane z ich opłacaniem. Decydując się na pracownika z polecenia, nie zachodzi również potrzeba zatrudniania do rekrutacji zewnętrznych firm. Kosztem w tym przypadku pozostaje jedynie premia dla pracownika, polecającego kandydata, na którego firma się zdecyduje. Dzięki temu firma płaci jedynie za uzyskanie pożądanego efektu, podczas gdy opłacanie zewnętrznych firm i portali nie gwarantuje znalezienia odpowiedniej osoby.

  1.   Przyjemny onboarding

Mając znajomą osobę w miejscu pracy, nowy pracownik będzie czuł się pewniej i pierwsze tygodnie będą dla niego przyjemniejsze. Lepiej odnajdzie się w firmie, od razu znając niepisane zasady i mając kogoś, kto zapozna go ze wszystkimi i odpowie na ewentualne pytania. Onboarding będzie dla niego łatwiejszy, a nowe obowiązki mniej stresujące. Rezultatem będą mniejsze zakłócenia pracy całego zespołu niż przy zatrudnianiu osoby bez wsparcia w formie znajomego. 

  1. Lepsze samopoczucie polecającego pracownika

Pracownik, który polecił nową osobę, poczuje, że ma realny wpływ na firmę. Dzięki temu wzrośnie jego zaangażowanie i motywacja do pracy. Sam fakt tego, że zdecydował się polecić pracę w tej właśnie firmie oznacza, że warunki w niej panujące mu odpowiadają. Co więcej, po dołączeniu do zespołu jego znajomego, będzie miał szansę na pogłębienie więzi wewnątrz organizacji. 

Employee Advocacy cechuje się niezwykłą dla strategii intuicyjnością, więc w bardzo łatwy sposób można wprowadzić go do swojego biznesu. Niesie ze sobą ogrom korzyści, a firmy dotychczas z niego korzystające są zadowolone. Nic dziwnego więc, że zyskuje coraz większą popularność.

#poleceniapracownicze #pracownikjakoambasador #strategiaemployeeadvocacy #wpływpracownikównawizerunekfirmy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie