top of page
  • Zdjęcie autoraAleksandra Rębisz

Dzień Doceniania Pracownika. Dlaczego docenianie pracowników jest ważne nie tylko od święta?

Słysząc słowo “firma” przychodzą nam do głowy skojarzenia takie jak marka, biznes, szef, usługa, logo. Rzadko myśli się o firmie, utożsamiając ją z jej pracownikami. Zapominanie o możliwości pojmowania firmy w tym kontekście jest częstym błędem, który może okazać się szczególnie szkodliwy dla właścicieli przedsiębiorstw i kadry zarządzającej. Bez ludzi wymyślających produkty, tworzących, rozwożących i sprzedających je żaden biznes nie mógłby istnieć. To dzięki pracownikom – ich pomysłom i zaangażowaniu – firma zyskuje renomę. To oni kształtują user experience i budują bazę stałych klientów firmy, dbając o dobry kontakt z klientem. O tych wszystkich, którzy poświęcają swój czas, energię i zasoby wiedzy, by powiększać wartość firmy i umożliwiać jej pięcie się na szczyt, należy szczególnie pamiętać w dzień ich święta!

Kiedy jest Dzień Doceniania Pracownika?

Dzień Doceniania Pracownika jest świętem ruchomym, obchodzonym w pierwszy piątek marca. W 2023 roku przypadnie więc na 3 marca. Jest to stosunkowo młode święto. Powstało w 1995 roku z inicjatywy Boba Nelsona – eksperta w dziedzinie motywacji i zarządzania, autora książek takich, jak “1001 sposobów na nagradzanie pracowników” czy “1001 sposobów na zwiększenie wydajności pracowników”. Jako założyciel i prezes własnego przedsiębiorstwa szkoleniowo-konsultingowego, obserwował on skutki wprowadzenia święta do firmowego kalendarza. 

Z biegiem czasu święto staje się coraz bardziej popularne na całym świecie, jako że okazuje się mieć korzystny wpływ na pracę pracowników i jej efekty. Wzrost świadomości pracowników co do ich roli w  firmach również przyczynia się do rozpropagowania święta. Dziś pracownicy nie pracują dla pracodawcy, lecz dla siebie. Nie zależy im jedynie na wynagrodzeniu pieniężnym. Od pracy wymagają, aby stymulowała ich rozwój osobisty i przybliżała do życiowego spełnienia. Nie można go jednak osiągnąć bez świadomości bycia potrzebnym i docenianym. 

W Polsce ten dzień wciąż jest mało popularny, choć dynamicznie zyskuje coraz większą rzeszę fanów, którzy zaczynają rozumieć jego znaczenie dla potencjału firmy. 

Dlaczego docenianie pracowników jest takie ważne?

Dzień Doceniania Pracownika powinien być zdecydowanie jedną z najważniejszych okazji obchodzonych w firmie. Docenianie pracowników nie powinno mieć miejsca jedynie od święta. Każdy dzień w trakcie całego roku obfituje w sytuacje, które sprzyjają pokazaniu pracownikowi, co on i jego sukces znaczą dla firmy. Relacja pracownik-pracodawca jest jedną z najbardziej skomplikowanych. Spędzając ze sobą osiem godzin dziennie przez pięć dni w tygodniu, wspólnie mierząc się z problemami i wyzwaniami, nie jest trudno o konflikty i niezadowolenie. Dodatkowo relacja ta opiera się na wzajemnej zależności. Jedna strona nie może osiągnąć swoich celów bez zgodnej kooperacji z drugą. Brak wzajemnego zrozumienia swoich zdań i sytuacji jest jednak nazbyt częstym problemem w miejscach pracy. Kluczem do owocnej współpracy jest dobra komunikacja, otwartość i…  wzajemne docenianie!

Mniejsza rotacja pracowników

Gdy pracownik widzi, że jest doceniony w pracy, zaczyna wiązać się z firmą emocjonalnie. Zdanie szefa zaczyna odbijać się w nim samym i czując, że jest ceniony, zaczyna doceniać swoje miejsce pracy. Towarzyszące mu poczucie docenienia sprawia, że droga do pracy nie jest męczarnią, a sam czas na niej spędzony nie nuży. Pracownik zaczyna z ochotą przebywać w miejscu pracy, bo wie, że współpracownicy i szefostwo mają o nim dobre zdanie. Mając na uwadze swoje ciepłe myśli odnośnie miejsca pracy, nie będzie rozważał jego zmiany, a firma nie będzie narażona na utratę przychodów, które mogłyby zapewnić jego umiejętności i niegroźne jej będą koszty szkoleń nowych pracowników. Wiedząc, że firma go docenia, pracownik będzie się z nią bardziej utożsamiał. Dzięki temu będzie stronił od podejmowania pochopnych decyzji, które mogłyby prowadzić do przesadnie ryzykownych działań.

Poprawa zdrowia psychicznego pracowników

Docenianie w pracy zapewnia świadomość, że nawet jeśli pracownik popełni błąd, nie będzie to koniec jego kariery. Doceniony pracownik zachowa większy spokój w kryzysowych sytuacjach i będzie myślał trzeźwiej, co uchroni go przed podejmowaniem złych decyzji. Nie będzie musiał żyć w ciągłym stresie, że jego pozycja w firmie jest zagrożona, a mierząc się ze stresującymi sytuacjami, będzie czuł większą pewność siebie. Dzięki temu nie da się przytłoczyć okolicznościom i podejmie bardziej przemyślane decyzje. Gdy pracownik będzie czuł się docenionym, praca nie będzie dla niego jedynie żmudnym obowiązkiem i będzie sprawiała mu więcej przyjemności. Ten fakt oraz większa odporność na stres i presję, którą wykształci, sprawią, że jego ogólne samopoczucie się poprawi, a ryzyko problemów psychicznych zostanie zniwelowane, dzięki czemu poprawi się jego produktywność oraz zwiększy radość z pracy, jaką będzie odczuwał. 

Budowanie pewności siebie pracownika

Stałe przejawy doceniania pracownika dają mu informację, że jest on istotną częścią firmy. Poczucie, że jego osoba wiele znaczy, a jego dotychczasowa świetna praca została zauważona, daje mu pewność siebie, która skutkuje wzrostem jego odwagi. W wielu branżach są to nieocenione cechy. Mając większą wiarę w siebie, pracownik będzie śmielej wychodził z inicjatywą i chętniej dzielił się swoimi pomysłami, co pozytywnie wpłynie na rozwój i innowacyjność firmy. Działając pewniej, będzie identyfikował mniej sytuacji jako potencjalne zagrożenia, bo będzie wierzył w swoje umiejętności. Będzie szybciej rozwiązywał problemy, więc poprawi się jego wydajność. Wzrośnie również poziom jego zadowolenia z pracy, gdy zda sobie sprawę, z jaką łatwością radzi sobie z wyzwaniami, pojawiającymi się na jego drodze. 

Docenianie w pracy a motywacja i zaangażowanie

Najistotniejszym rezultatem okazanego pracownikowi docenienia jest wzrost jego motywacji i zaangażowania. Widząc, że jego praca przynosi rezultaty, a co więcej, że wpływa na rozwój firmy w stopniu wystarczającym, aby przyciągnąć uwagę szefostwa, pracownik widzi, że to co robi, ma sens. Zaczyna również z większą dbałością przyglądać się swojej pracy, sprawiając, że jej efekty są w stu procentach dopracowane. 

Uzyskanie pozytywnej reakcji na efekty jego pracy budzi w pracowniku satysfakcję i poczucie spełnienia. Uczucie to po pewnym czasie jednak zmniejsza się i pozostawia nienasycenie. Pracownik pragnie doprowadzić do tego stanu kolejny raz, a pamięć podpowiada mu, że wystarczy zaangażować się w projekt, który aktualnie realizuje. Pracownik jednokrotnie pochwalony ma świadomość, że został zauważony, a jego umiejętności zostały ocenione na pewnym poziomie. Pragnie znów się wykazać i pokazać swój potencjał w pełni, a wie, że by tego dokonać musi wykonać zadanie jeszcze lepiej niż wcześniejsze. Dzięki docenieniu uruchomiona zostaje więc machina co rusz rozbudzająca w pracowniku motywację. Nie jest to korzystne jedynie dla firmy. Ma bowiem również szereg korzyści dla pracownika, jako że stale pcha go w górę na ścieżce samorozwoju. 

Jak docenić pracownika?

Docenianie pracowników nie może być jednak niewiele znaczącą, niezwiązaną z ich pracą pochwałą rzuconą od niechcenia przy przypadkowym spotkaniu na korytarzu. Taka pochwała może wywołać wręcz przeciwny efekt do zamierzonego. Pracownik musi bowiem wierzyć w szczerość wypowiedzi przełożonego i wiedzieć, czego dokładnie dotyczyła. Przedstawiamy, jak docenić pracownika.

Pochwała 

Pochwała od przełożonego jest najbardziej bezpośrednią formą wyrażenia docenienia pracownika. Najlepiej, gdy pochwała jest udzielona podczas prywatnej rozmowy między szefem a pracownikiem. Zapewnione jest wtedy poczucie prywatności, a na pracownika zdecydowanie lepiej wpłynie świadomość indywidualnego charakteru pochwały. Najlepszym sposobem jest pochwalenie konkretnych części pracy pracownika. Dzięki temu wie, że pochwała jest zakorzeniona w wynikach, które uzyskał i faktycznie wynikła z jego ciężkiej pracy, a nie jest jedynie pustą strategią zarządu na zwiększenie motywacji pracowników. Jednocześnie można również przedstawić obszary, które mogłyby zostać poprawione w przyszłości. Jeśli uwagi zostaną zakomunikowane w odpowiedni sposób, zapewnią dodatkową motywację, bo pracownik będzie wiedział, co udoskonalić, by zostać docenionym w jeszcze większym stopniu. 

Oceny okresowe

W wielu firmach przeprowadzane są oceny okresowe. W zależności od panującej w przedsiębiorstwie kultury przywiązuje się do nich większą lub mniejszą wagę. Jednakże mogą one być świetnym narzędziem na wyłonienie pracowników, którzy zasługują na większe docenienie. Skomentowanie ich pracy na podstawie analiz przeprowadzonych podczas oceniania pokaże pracownikom, że wyniki, na które tak długo pracowali, mają znaczenie, a ich ciężka praca jest zauważana. Z drugiej strony motywuje to również pracowników, pozostających niżej w rankingu. Włożą w swoją pracę więcej starań, wiedząc, że następnym razem to właśnie ich wyniki mogą zostać dostrzeżone przez najważniejsze hierarchią osoby w firmie.

Ambitniejsze zadania

Nie ma dobitniejszego sposobu na okazanie pracownikowi swojego zaufania i wiary w niego niż przekazanie mu bardziej ambitnych zadań. Działanie znaczy więcej niż słowa. Przekazanie mu większego zakresu odpowiedzialności mówi samo za siebie. Przyczyni się do uczynienia pracy ciekawszą. Co więcej, pracownik będzie pragnął wykazać się swoimi umiejętnościami, by móc piąć się wciąż wyżej i wyżej po szczeblach kariery. Zaangażuje się jeszcze pełniej, by nie zawieść zaufania, jakim go obdarzono i by nie zaprzepaścić szansy na udowodnienie swojej wartości.

Nagrody

Materialne świadczenia takie, jak pakiety benefitów nie są już najlepszym sposobem na docenianie pracowników. W wielu branżach stały się one codziennością – czymś, co pracownik zyskuje na start, od pierwszego dnia pracy w firmie. Czymś, co jednak wciąż może rozbudzić motywację pracowników, jest okresowe przyznawanie nagród. Ważne jest, by były one przemyślane, ekscytujące i odpowiadające potrzebom pracowników. Wspólne wyjazdy, dofinansowanie szkoleń czy vouchery na interesujące atrakcje mogą być właśnie tym, czego pragną pracownicy i co sprawi, że poczują potrzebę większego zaangażowania się w pracę.

bottom of page