Wpływ wizerunku firmy, jako dobrego pracodawcy oddziałuje silnie na skuteczność procesów rekrutacyjnych. Badania przeprowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami pokazują, że według 93% ankietowanych wizerunek firmy jako dobrego pracodawcy ma decydujący wpływ na skuteczność procesów rekrutacyjnych.
Employer Branding coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Coraz więcej firm chce rozwijać swoje przedsiębiorstwa w taki sposób, aby ich wizerunek pracodawcy był jak najbardziej korzystny. Kiedyś nie przykładano do tego tak dużej uwagi, jednak w dzisiejszych czasach employer branding to jedno z kluczowych pojęć w słownikach zarówno małych, jak i większych firm. Czym jest employer branding i jak stać się pracodawcą z wyboru?
Co to jest employer branding?
Employer branding, najprościej mówiąc i tłumacząc z języka angielskiego, to świadome budowanie marki pracodawcy. Employer branding to działania w obszarze budowania wizerunku dobrego pracodawcy, podejmowane przez firmy, które prowadzą do postrzegania tejże firmy jako ,,pracodawcy z wyboru’’. Koncepcja kreowania wizerunku dobrego miejsca pracy zyskała na znaczeniu na początku lat 90. w USA, gdzie zauważono tak zwany boom gospodarczy.
Współcześni pracownicy mają o wiele większe oczekiwania niż kiedyś, a firmy są tego świadome. W związku z tym wiele organizacji otrzymało nowe wyzwania, z którymi muszą się zmierzyć, jeśli chcą być dobrze postrzegane przez przyszłych pracowników podczas procesów rekrutacyjnych. Firmy doskonale wiedzą też, że ich dalszy sukces jest uzależniony od tego, czy uda się im przyciągnać najlpesze talenty o świetnych kwalifikacjach do swoich zespołów.
Pojęcie employer brandingu jest dosyć młode w świecie HR. Zostało ono wprowadzone w artykule ,,The Employer Brand’’ w roku 1996 przez Simona Barrowa i Tima Amblera. Warto dodać, że employer branding nie jest skierowany tylko do potencjalnych kandydatów, ale odnosi się on też do wszystkich osób zatrudnionych w danej firmie. Employer branding dzieli się więc na zewnętrzny i wewnętrzny – czym one się charakteryzują i do kogo są skierowane? Wyjaśniamy poniżej.
Zewnętrzny employer branding
Zewnętrzny employer branding to komunikacja między pracodawcą a kandydatami. Obejmuje on więc działania rekrutacyjne. W przypadku zewnętrznego employer brandingu, nacisk kładzie się na budowę pozytywnego wizerunku pracodawcy w oczach potencjalnych kandydatów.
Wyżej wspomniane działania rekrutacyjne to między innymi:
Częsty udział w organizowanych targach pracy, na których firma może się świetnie zaprezentować
Posiadanie estetycznej i przejrzystej zakładki ,,Kariera’’ lub ,,Praca’’ na stronie internetowej
Aktywny udział w social mediach
Posiadanie bloga firmowego
Współpraca z uczelniami wyższymi
Publikacja ogłoszeń o pracę, które zawierają wszystkie najważniejsze informacje o warunkach zatrudnienia
Ukazywanie zdjęć z życia firmy w ogłoszeniach czy na social mediach
Wewnętrzny employer branding
Wewnętrzny employer branding z kolei odnosi się do pracowników już zatrudnionych w firmie i ma on na celu utrzymanie ich jak najdłużej w organizacji. Wewnętrzny employer branding ma również na celu podniesienie satysfakcji z wykonywanych przez pracowników zadań oraz pokazanie im możliwości dalszego rozwoju kariery w firmie. W tym przypadku mamy więc do czynienia z motywacją pracowników.
Do działań wewnętrznych employer brandingu należą na przykład:
Posiadanie bogatego systemu motywacyjnego
Dbanie o rozwój pracowników – organizacja kursów doszkalających
Gratyfikacja finansowa
Propozycje awansów
Dlaczego budowanie marki pracodawcy jest takie ważne?
Budowanie i kreacja dobrej marki pracodawcy jest bardzo ważna i ma ogromne znaczenie zarówno podczas rekrutacji nowych pracowników, jak i przy utrzymaniu dotychczas zatrudnionych. Na rynku pracy można zauważyć tak zwaną ,,bitwę o talenty’’ – wiele firm poszukuje specjalistów, których na rynku jest mało. W związku z tym, jeśli chcesz zdobyć specjalistę do swojego teamu, musisz mieć świetnie rozbudowany employer branding firmy, aby to właśnie Ciebie wybrał kandydat. Jako pracodawca musisz się wyróżnić – pokazać, że to właśnie Twoja firma posiada najlepsze perspektywy rozwoju itp.
Co to znaczy być pracodawcą z wyboru?
Pracodawca z wyboru to hasło przewodnie employer brandingu, które oznacza, że zarówno potencjalni, jak i obecni pracownicy postrzegają daną firmę jako cel, a nie pracę na chwilę. Pracodawca z wyboru to firma, do której osoba X aplikuje swoją kandydaturę i widzi tam swoją przyszłość, chce się rozwijać w takim samym kierunku jak właśnie to przedsiębiorstwo. Każda firma dąży do tego, aby być pracodawcą z wyboru, ponieważ wiąże się to z dużym zainteresowaniem potencjalnych kandydatów, a co za tym idzie, firma najprawdopodobniej nie będzie miała problemu ze znalezieniem specjalistów.
Jak budować swój wizerunek pracodawcy?
Wizerunek pracodawcy to najważniejsza kwestia employer brandingu. Polega ona między innymi na tym, aby pokazać swoim dotychczasowym i przyszłym pracownikom, że ta firma to najlepszy wybór i wyróżnia się pozytywnie na tle innych przedsiębiorstw. Wizerunek pracodawcy powinien być przedstawiony i zbudowany od A do Z – w tym aspekcie nie ma miejsca na błędy czy niedopowiedzenia.
Wizerunek pracodawcy to między innymi uzupełnienie metod rekrutacji o techniki marketingowe, dlatego przy dbaniu o swój wizerunek, pracodawcy muszą skupić się na ogłoszeniach rekrutacyjnych, które powinny zawierać wszelkie niezbędne informacje. Pracodawca powinien również być bardzo dobrze przygotowany do rozmowy kwalifikacyjnej i ogólnej komunikacji z kandydatem. Chcąc zadbać o wizerunek firmy, należy pomyśleć nad możliwością odbywania praktyk oraz stażów w firmie. W ten sposób pokazujemy bowiem, że można w naszym przedsiębiorstwie nabyć doświadczenie, rozwijać się, znaleźć stałą i dobrą posadę.
Opinia o pracodawcy – jak może wpłynąć na Twoją firmę?
Badanie przeprowadzone podczas 5 edycji Candidate Experience w Polsce na 1570 osobach pokazało, że największa ilość kandydatów zwraca uwagę na atrakcyjność oferty pracy, następnie na wynagrodzenia, a na miejscu trzecim znajdują się opinie pracowników tej konkretnej firmy – aż 56 % badanych.
W dzisiejszym świecie w kilka sekund możemy dowiedzieć się, jak pracowało się w danej firmie pracownikowi 5 lat temu oraz miesiąc temu. W internecie możemy znaleźć wiele stron i portali, na których zarówno byli, jak i obecni pracownicy mogą wystawiać opinie o pracodawcy. Opiniami tymi interesują się jednak nie tylko pracownicy, ale również klienci – w związku tym należy zwracać na nie szczególną uwagę.
Opinia o pracodawcy może wpłynąć pozytywnie lub negatywnie na firmę – wszystko zależy od charakteru opinii. Negatywna opinia może doprowadzić do tego, że Twoja firma straci potencjalnego kandydata na poszukiwane stanowisko – po prostu kandydat może przerazić się opinią i nie będzie chciał ryzykować podjęcia się współpracy. Prowadzi to również do wydłużenia procesu rekrutacyjnego. Opinia pozytywna oczywiście działa odwrotnie i zachęca potencjalnych pracowników do spotkania się z rekruterem na rozmowie kwalifikacyjnej.
Skąd się biorą złe opinie o pracodawcach?
Złe opinie o pracodawcach najczęściej są wystawiane, kiedy dany pracownik nie jest zadowolony z efektów pracy, z atmosfery panującej w biurze, z komunikacji przełożonych z podwładnymi itd. Jeśli idziemy do sklepu i sprzedawca obsłuży nas w sposób niemiły – jesteśmy niezadowoleni i wystawiamy negatywną opinię. W taki sam sposób działa opinia o pracodawcach. Zdarza się również, że negatywne opinie są wystawiane pod wpływem emocji, na przykład przez nieprzyjętych kandydatów, którzy czują się skrzywdzeni i niedocenieni. Wielu pracowników, którzy już nie pracują w danej firmie, po odejściu piszą negatywne komentarze, ponieważ w końcu czują się wolni i bezkarni.
Jak reagować na negatywne opinie w sieci?
Z negatywnymi opiniami w sieci nie należy walczyć, ponieważ może to tylko pogorszyć sytuację. Jeśli widzisz negatywną opinię na temat swojej firmy, nie przechodź od razu do ataku. Zalecamy wziąć dwa głębokie wdechy i pomyśleć, dlaczego taka opinia się pojawiła oraz co zrobić, aby uniknąć drugi raz takiego komentarza. W takich sytuacjach należy myśleć racjonalnie i zaplanować działanie, które rozwiąże problem. Na negatywną opinię oczywiście warto odpowiedzieć i pokazać, że interesują Cię jako pracodawcę zarówno opinie pozytywne, jak i te negatywne. Jednak podczas odpowiadania na negatywny komentarz emocje odłóż na bok i zapewnij, że jako firma postaracie się rozwiązać ten problem jak najszybciej.
Jakie korzyści daje pozytywna opinia o pracodawcy?
Pozytywna opinia o firmie jako pracodawcy to coś, o co warto walczyć. Przekłada się ona bowiem na szereg wymiernych korzyści. Dzięki pozytywnym opiniom w internecie firma ma lepsze perspektywy na zatrudnienie nowych specjalistów, jeśli będzie taka potrzeba. Pozytywna opinia może również zachęcić klientów do wybrania Twojej firmy zamiast konkurencji. Potencjalny kandydat, który ma zaplanowaną rozmowę o pracę w Twojej firmie i waha się, czy na pewno na nią iść, czytając pozytywne komentarze, będzie miał lepsze nastawianie i z pewnością nie odwoła rozmowy. Obecni pracownicy zaś, zadowoleni z pracy w przedsiębiorstwie, będą bardziej przykładać się do swoich zadań i pozostaną lojalni wobec firmy, co pozwoli obniżyć wskaźnik fluktuacji kadr. Mniejsza rotacja to z kolei niższe koszty działalności i większa efektywność.
Podsumowując, employer branding to nic innego jak inwestycja w wizerunek firmy, w której pracodawca prowadzi autoreklamę, aby przyciągnąć do siebie jak najlepszych specjalistów. Często w branży można usłyszeć, że employer branding to bitwa o talenty i jest to prawda – w końcu każda firma chce zdobyć jak najlepszych pracowników, bo to właśnie oni są przyszłością firmy. Budowanie marki pracodawcy jest więc bardzo ważne i dziś coraz więcej firm stara się zagłębić w ten temat. Prowadząc firmę, rób wszystko, abyś był postrzegany jak pracodawca z wyboru!