top of page
  • Zdjęcie autoraAdrianna Stoga

Employer Branding wewnętrzny — klucz do sukcesu i zaangażowania pracowników

Jako społeczeństwo, które rozwija się dynamicznie wraz z postępem technologii, coraz większą uwagę poświęcamy naszemu życiu zawodowemu. To oczywiste, że zależy nam na spełnieniu w pracy, a także rozwijaniu najróżniejszych kompetencji. Dlatego też częściej niż kiedyś jesteśmy gotowi na zmianę stanowiska, firmy, a nawet przebranżowienie. Z tego powodu jednym z najważniejszych aspektów w korporacjach jest dbałość o dobrych pracowników, którzy są kluczowi w osiągnięciu sukcesu przez firmę. Jak to zrobić? Dobrym pomysłem jest employer branding wewnętrzny, który polega na zbudowaniu pozytywnego wizerunku pracodawcy i zaangażowaniu pracowników w tworzenie dobrych relacji z organizacją. Sprawdź nasz poniższy artykuł, aby dowiedzieć się, na czym dokładnie polega wewnętrzny employer branding!

Czym jest employer branding wewnętrzny i dlaczego jest ważny dla organizacji?

Wewnętrznie działania employer brandingowe obejmują szereg czynności, wpływających na zbudowanie lojalności i zaangażowania u pracowników. Pozytywnie zmotywowani specjaliści w miejscu pracy będą wspierać innych zatrudnionych i ich inspirować, a przy okazji ich umiejętności przełożą się na odnoszenie coraz większych sukcesów firmy. Jest to istotne zwłaszcza w obecnych czasach, gdy dobrze wykształceni pracownicy, w pogoni za rozwojem, są bardziej skłonni zmieniać miejsce pracy. Aby utrzymać firmę na wysokim poziomie, trzeba zatem inwestować w obecnych pracowników i pomagać im rozwijać kompetencje, a także spełniać ich własne potrzeby. Szczęśliwy, usatysfakcjonowany pracownik będzie w stanie bardziej efektywnie pracować, a przy okazji wykreuje pozytywną atmosferę w firmie. Employer branding wewnętrzny jest zatem obszerną strategią, która bezpośrednio przełoży się na kulturę pracy, relacje w firmie, a także efektywność w odnoszeniu sukcesów czy nawiązywaniu kontaktów z klientami.



Co istotne, employer branding jest nie tylko działaniami skierowanymi na budowanie wizerunku firmy na zewnątrz, ale przede wszystkim wśród obecnych pracowników, aby zmotywować ich do pracy czy podejmowania nowych wyzwań na swoim stanowisku. Oferowanie pracownikom bonusów czy nagród za osiągane sukcesy znacznie zmotywuje ich do pracy, zapewniając przełożonych o stałym rozwoju firmy. Wielu specjalistów podkreśla nawet, że takie działania wewnętrzne są jeszcze ważniejsze od tych zewnętrznych, gdyż jeśli dobrze dba się o swoich specjalistów, nie będą oni szukać pracy w innych firmach. Wtedy ciągłe prowadzenie rekrutacji nie będzie aż tak potrzebne!

Różnica między employer brandingiem wewnętrznym a zewnętrznym.

Chociaż employer branding zawsze jest skierowany do pracowników danej branży, trzeba rozróżnić działania wewnętrzne od zewnętrznych, gdyż mają one inną grupę docelową, zasięgi czy cele. Wewnętrzny employer branding, jak już wspomnieliśmy wcześniej, ma na celu przede wszystkim dbać o obecnych pracowników i zbudować pozytywny wizerunek pracodawcy w firmie. Działania te mają na celu utrzymanie najbardziej utalentowanych i oddanych pracowników w organizacji. Angażowanie osób zatrudnionych w coraz to ciekawsze zadania czy docenianie ich starań będzie miało bezpośrednie przełożenie na rezultaty pracy, więc jest to niezwykle opłacalne dla całej firmy. Ważne będzie też cykliczne nagradzanie najbardziej zaangażowanych pracowników, aby mieli poczucie, że ktoś ich docenia, a ich praca ma sens. Istotnym aspektem employer brandingu wewnętrznego jest też tworzenie dobrych więzi między pracownikami, co zbuduje atmosferę lojalności, wzajemnego szacunku i wsparcia. Dzięki temu zespoły będą mogły efektywnie współpracować, a przy okazji wszyscy będą czuli większe przywiązanie do swojego środowiska pracy.

Z kolei zewnętrzny employer branding ma na celu przyciągnięcie nowych, potencjalnych pracowników, którzy byliby zainteresowani pracą w danym obszarze. To oczywiste, że utalentowane osoby będą chętniej aplikować do firm chwalących się pozytywnym wizerunkiem. Dla nowych aplikantów liczą się różnego rodzaju benefity, lokalizacja biura, wartości promowane przez pracodawcę i proponowane możliwości rozwoju. Dzięki takim działaniom firma będzie mogła dotrzeć do najcenniejszych osób na rynku pracy i zainteresować ich zatrudnieniem w swojej organizacji. Działania te opierają się przede wszystkim na dobrej komunikacji marketingowej, więc jest to odrobinę węższy zakres niż wewnętrzny employer branding, który operuje wieloma narzędziami. Do uzyskania dobrych efektów zewnętrznych działań brandingowych zalicza się obecność na rozmaitych targach pracy, współpraca z uczelniami, zbudowanie ciekawych materiałów marketingowych i, np., obecność w social-mediach. Coraz więcej firm decyduje się też na inwestowanie w dobrze przygotowane programy rekrutacyjne, które z pewnością pomagają zainteresować większą liczbę potencjalnych pracowników.



Wpływ employer brandingu wewnętrznego na zaangażowanie i retencję pracowników.

Opisane przez nas działania z zakresu employer brandingu wewnętrznego mogą wymagać sporego zaangażowania ze strony pracodawcy, jednak rezultaty takiego postępowania będą miały ogromną wartość dla firmy. Po pierwsze, wpłyną na zbudowanie świetnego miejsca pracy, które będzie z chęcią odwiedzane przez wszystkie zatrudnione osoby. Dobre relacje między współpracownikami zapewnią poczucie bezpieczeństwa wielu różnych zespołom, a ich komunikacja z pewnością się poprawi. Promowane przez firmę wartości staną się też wartościami indywidualnie promowanymi przez każdego pracownika, co zbuduje poczucie przynależności do organizacji, a przez co zatrudnieni będą bardziej lojalni.

Kolejnym wspaniałym rezultatem wewnętrznego employer brandingu jest wpływ na zaangażowanie pracowników w wykonywane przez nich obowiązki. To dość oczywiste, że pracownik wkładający całą swoją energię w projekt, osiągnie o wiele lepsze wyniki niż inni. Zaangażowane, zmotywowane osoby będą miały decydujący wpływ na osiąganie przez firmę coraz to większych sukcesów – będą to zatem najcenniejsze jednostki w organizacji. Warto zbudować firmę dokładnie na takich pracownikach, jeśli chce się mieć pewność, że firma będzie prężnie działać na rynku przez długie lata.

Należy też zwrócić uwagę na wiele możliwości rozwoju kompetencji, które wewnętrzny employer branding zapewni pracownikom. Perspektywa awansu czy poszerzenia swoich umiejętności będzie świetnym sposobem na zatrzymanie w firmie najbardziej dynamicznych i utalentowanych jednostek. Osoby, które będą czuły się docenione w firmie, z pewnością podejmą więcej trudu, aby się rozwinąć. Wysoki poziom satysfakcji wśród pracowników będzie miał bezpośrednie przełożenie na retencję, czyli utrzymanie pracowników dzięki ich mniejszym skłonnościom do zmiany miejsca zatrudnienia.

Dla wielu osób atrakcyjne będzie też pracowanie w miejscu, które będzie dla nich ważne i komfortowe – jako że coraz więcej uwagi poświęcamy utrzymaniu tzw. „work-life balance”, przyjazne środowisko pracy pozwoli na zapuszczenie korzeni i chętniejsze podejmowanie nowych wyzwań na swoim stanowisku przez długoletnich pracowników.



Przykłady działań wewnętrznego employer brandingu

Zastanawiasz się, jakie są najbardziej efektywne przykłady działań wewnętrznego employer brandingu? Poniżej znajdziesz kilka pomysłów, które sprawdzą się niezależnie od branży czy wielkości danej firmy.

Stworzenie atrakcyjnego miejsca pracy

Wiele osób uważa, że dobry marketing wystarczy, aby stworzyć atrakcyjne miejsce pracy. Otóż warto wziąć pod uwagę też stricte namacalne elementy przy planowaniu employer brandingu. Chodzi przede wszystkim o stworzenie ergonomicznego biura, które będzie wygodnym miejscem dla każdego pracownika. To bardzo istotne, aby każda osoba lubiła przestrzeń biurową, i to nie tylko w kontekście wygodnych krzeseł czy biurek, ale też ciekawej strefy relaksu. Możliwość odejścia na chwilę od komputera i integracji ze współpracownikami przy dobrej kawie z pewnością wpłynie na utrzymanie pozytywnej atmosfery w miejscu pracy. Niektóre firmy inwestują też w pokoje gier czy sale do ćwiczeń, w których można świetnie spędzić czas podczas przerw.

Programy rozwojowe i szkoleniowe

Młodzi ludzie w obecnych czasach uwielbiają się rozwijać, dlatego też warto zapewnić im takie możliwości rozwoju. Atrakcyjne są m.in. programy mentoringowe, skupione na indywidualnej relacji danej osoby z mentorem i odkrywaniu jej talentów. Dla wielu pracowników możliwość podnoszenia kwalifikacji jest również istotna – dofinansowania szkoleń i kursów językowych robią furorę we współczesnych, innowacyjnych firmach odnoszących sukcesy! Czasy, w których pracownicy wykonywali powtarzalne czynności przez kilkanaście lat z rzędu zdecydowanie przeminęły; teraz stawiamy na rozwój i podejmowanie nowych wyzwań!

Programy motywacyjne i nagrody

Możliwość uzyskania nagrody za włożony wysiłek w pracę jest świetnym motywatorem w środowisku pracy. To bardzo istotne, aby każdy pracownik mógł czuć, że jego praca ma sens, a ciekawe benefity uszczęśliwią go o wiele bardziej niż pochwała słowna. Docenienie osiągnięć osób zatrudnionych będzie miało ogromny wpływ na zaangażowanie w życie firmy wszystkich jednostek, dlatego warto przeznaczyć na takie działania większy budżet. Ciekawą propozycją na rynku mogą być gifty dla pracowników w formie voucherów do sklepu czy zaproszenia na masaż. W taki sposób pracodawca sprawi, że pracownik poczuje się zauważony i będzie mógł poczuć satysfakcję z włożonego przez siebie wysiłku.

Inwestowanie w wewnętrzny employer branding jest zatem kluczowe w zarządzaniu firmą, jeśli chce się jej zapewnić sukces. Rezultaty, które przynoszą takie działania, z pewnością przerosną oczekiwania zarządu i zapewnią świetny przychód całej organizacji.

Jeżeli szukasz innych pomysłów na nagrody dla pracowników, które również będą atrakcyjną formą wewnętrznego employer brandingu, sprawdź także nasz ostatni artykuł. Z pewnością znajdziesz w nim garść inspiracji na działania w swojej firmie, niezależnie od tego, jaką branżą się zajmujesz, czy jak dużą spółkę prowadzisz.


bottom of page