Prezenty dla kontrahentów to nie tylko miły gest, ale również element strategii biznesowej, który może przynieść korzyści obu stronom. W niniejszym artykule przedstawimy różnorodne pomysły na prezenty dla kontrahentów, omówimy również kwestie związane z rozliczeniem podatku VAT oraz podatkiem dochodowym od prezentów dla kontrahentów, aby pomóc Ci w prawidłowym rozliczeniu tych wydatków.
Pomysły na prezenty dla kontrahentów
Prezenty dla kontrahentów i klientów to nie tylko miły gest, ale również strategiczne narzędzie, które może przynieść korzyści zarówno obdarowanemu, jak i firmie, która je wręcza. Dobrze dobrany upominek świadczy o profesjonalizmie, dbałości o relacje biznesowe i może skutecznie wzmocnić więź z partnerem handlowym.
Wręczanie prezentów kontrahentom to sposób na wyrażenie wdzięczności za dotychczasową współpracę i okazanie szacunku. To także doskonała okazja do przypomnienia o swojej marce i wyróżnienia się na tle konkurencji. Prezenty mogą również pełnić funkcję podziękowania za lojalność, zachęty do dalszej współpracy, a nawet narzędzia marketingowego, budującego pozytywny wizerunek firmy.
Okazji do wręczania prezentów kontrahentom jest wiele: święta, rocznice współpracy, zakończenie ważnego projektu czy podpisanie nowego kontraktu. Wśród tych okoliczności, najpopularniejszą jest wręczanie kontrahentom świątecznych prezentów.
Ważne, aby podarunek był dopasowany do sytuacji, osoby obdarowanej, a jego wartość odpowiadała charakterowi relacji biznesowej. W dalszej części artykułu przedstawiamy różnorodne pomysły na prezenty dla kontrahentów, które z pewnością Cię zainspirują!
Personalizowane upominki
Personalizowane upominki dla kontrahentów to doskonały sposób na wyróżnienie się spośród konkurencji. Taki prezent jest niepowtarzalny i zapada w pamięć, a to przekłada się na pozytywny wizerunek firmy.
Przykładowo, voucher na własny planer to kreatywny prezent dla kontrahentów, który pozwoli zaprojektować planer idealnie dopasowany do potrzeb osoby obdarowanej. Świeca na zamówienie z wybranym zapachem i dedykacją to z kolei elegancki i uniwersalny upominek, który wprowadzi przyjemną atmosferę do biura czy domu. Voucher na spersonalizowany obraz to zaś oryginalny prezent, który ozdobi wnętrze i będzie przypominał o Twojej firmie.
Inne przykłady personalizowanych upominków świątecznych i nie tylko to:
grawerowane pióro wieczne
etui na telefon z inicjałami
spersonalizowana butelka jakiegoś trunku, np. whisky lub wina
zestaw kosmetyków z dedykacją
Doświadczenia
Prezenty dla kontrahentów w formie przeżyć to coraz popularniejszy trend. Oferują niezapomniane emocje i wspomnienia, które wzmacniają więzi biznesowe. Zaliczają się do nich różnego rodzaju atrakcje – sportowe, kreatywne, relaksujące czy związane ze zdobywaniem nowych umiejętności.
W tej kategorii znajdują się także bilety na wydarzenia kulturalne lub sportowe. To doskonały sposób na wspólne spędzenie czasu i zacieśnienie relacji. Natomiast warsztaty lub szkolenia to inwestycja w rozwój kontrahentów, która pokazuje, że zależy Ci na ich sukcesie.
Wśród warsztatów i kursów, dużą popularnością na prezent dla kontrahenta cieszą się:
Warto podkreślić, że niektóre z kursów można realizować online, bez wychodzenia z domu czy biura.
Technologia
Gadżety technologiczne to praktyczne i uniwersalne pomysły na świąteczne prezenty dla kontrahentów, które są zawsze mile widziane. W dobie cyfryzacji akcesoria elektroniczne i subskrypcje usług online cieszą się dużą popularnością.
Akcesoria elektroniczne, takie jak powerbanki, słuchawki bezprzewodowe czy inteligentne zegarki, ułatwiają codzienne życie i są przydatne zarówno w pracy, jak i w czasie wolnym. Subskrypcje usług online to z kolei dostęp do szerokiej gamy treści i narzędzi, które mogą zainteresować kontrahentów o różnych pasjach i zainteresowaniach.
Dużą popularnością cieszą się kursy online, np. językowe:
Jeśli nie wiesz, jakiego języka chciałby uczyć się Twój kontrahent, możesz wręczyć prezent w postaci dostępu do platformy z kilkoma językami. Prezent będzie na pewno trafiony!
Upominki związane z marką
Drobne prezenty dla klientów i kontrahentów z logo Twojej firmy to sprawdzony sposób na budowanie świadomości marki i wzmacnianie relacji biznesowych. Mogą to być zarówno praktyczne przedmioty codziennego użytku, jak i eleganckie akcesoria, które podkreślą profesjonalizm Twojej firmy.
Produkty z logo firmy takie jak kubki, długopisy, notesy, kalendarze czy odzież firmowa, są nie tylko użyteczne, ale także stanowią subtelną formę reklamy. Każdorazowe korzystanie z takiego przedmiotu przypomina kontrahentowi o Twojej marce, wzmacniając jej pozytywny wizerunek.
Jeśli szukasz bardziej ekskluzywnego prezentu, limitowane edycje produktów z dedykacją dla kontrahentów to doskonały wybór. Taki podarunek z pewnością zostanie doceniony i zapamiętany, podkreślając wyjątkowość relacji biznesowej.
Oferujemy szeroki wybór giftów dla pracowników z opcją brandowania, takich jak karty podarunkowe czy boxy. Warto dodać, że wspomniane boxy, czyli zestawy prezentowe same w sobie są podarunkiem z wyższej półki, ponieważ zawierają kilkadziesiąt (a czasem więcej) atrakcji, spośród których osoba obdarowana sama wybiera tę, którą chce zrealizować. Może to być luksusowy pobyt w SPA, glampingu, skok ze spadochronem lub przejażdżka sportowym autem – Lamborghini lub Ferrari.
Prezenty dla kontrahentów – do jakiej kwoty powinny być?
Wartość prezentu dla kontrahenta powinna być uzależniona od kilku czynników, takich jak:
charakter relacji biznesowej – im bliższa i dłuższa współpraca, tym wyższa może być wartość prezentu
okazja – prezenty świąteczne czy jubileuszowe mogą być bardziej wartościowe niż te wręczane bez okazji
budżet firmy – warto dostosować wartość poszczególnych upominków do jego wysokości
branża – w niektórych branżach przyjęte są bardziej wystawne prezenty, podczas gdy w innych stawia się na skromniejsze upominki.
Poniżej przedstawiamy przykładowe propozycje prezentów dla kontrahentów w różnych przedziałach cenowych.
Prezenty dla kontrahentów powyżej 100 zł
Prezenty dla kontrahentów powyżej 200 zł
Prezenty dla kontrahentów a koszty uzyskania przychodu
Zakup prezentu dla kontrahenta niesie za sobą zobowiązania podatkowe. Jak rozliczyć prezenty dla kontrahentów?
Koszty uzyskania przychodu to wszelkie wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia źródła przychodów. Innymi słowy, są to koszty, które przedsiębiorca ponosi w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Mogą to być zarówno koszty bezpośrednio związane z produkcją lub sprzedażą towarów czy usług, jak i koszty pośrednie, takie jak koszty administracyjne, marketingowe czy reprezentacyjne.
Aby wydatek na prezent dla kontrahenta mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodu, musi on spełniać kilka warunków:
prezent powinien służyć celom biznesowym, np. budowaniu relacji z kontrahentem, promocji firmy czy pozyskiwaniu nowych klientów
wydatek musi być udokumentowany fakturą VAT lub rachunkiem
łączna wartość wszystkich prezentów nie może przekraczać kwoty 100 zł netto (123 zł brutto). W przypadku prezentów o większej wartości, konieczne jest prowadzenie ewidencji podatkowej oraz wykazanie, że przekazanie prezentu ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą
Jak rozliczyć podatek VAT od prezentu dla kontrahenta?
Wydatki na świąteczne prezenty podlegają opodatkowaniu VAT. Rozliczenie podatku VAT od prezentów dla kontrahentów to kwestia, która często budzi wątpliwości wśród przedsiębiorców. Kluczowe jest zrozumienie różnicy między kosztami uzyskania przychodu i kosztami reprezentacji, a także prawidłowe zakwalifikowanie prezentu do jednej z tych kategorii.
Koszty uzyskania przychodu to wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W kontekście prezentów dla kontrahentów mogą to być np. drobne upominki opatrzone logo firmy i wręczane wszystkim klientom, traktowane jako koszty reklamy, o ile wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł.
Wydatki, które mogą zostać uznane za koszty reprezentacji to koszty związane z wytwornością lub wystawnością, mające na celu budowanie pozytywnego wizerunku podatnika. Przykładami takich wydatków są drogie alkohole, biżuteria czy vouchery na luksusowe usługi.
Rozliczenie podatku VAT od prezentów
Prezenty o małej wartości (do 100 zł netto): VAT naliczony przy zakupie można odliczyć w całości, a przy przekazaniu prezentu kontrahentowi nie trzeba naliczać VAT-u podatku należnego.
Prezenty o większej wartości (powyżej 100 zł netto): VAT naliczony przy zakupie można odliczyć, jeśli prezent jest związany z działalnością gospodarczą i odpowiednio udokumentowany w kosztach firmy. W takim przypadku należy naliczyć VAT należny przy przekazaniu prezentu kontrahentowi.
Prezenty o charakterze reprezentacyjnym: VAT naliczony przy zakupie nie podlega odliczeniu.
Vouchery na przeżycia są traktowane jako usługi, a nie towary. Dzięki temu, podatek VAT naliczony przy zakupie takiego vouchera można odliczyć w całości, niezależnie od jego wartości, pod warunkiem, że voucher jest związany z działalnością gospodarczą.
Prezenty o wartości do 200 zł: kontrahent nie musi odprowadzać podatku dochodowego od prezentów o wartości do 200 zł, jeśli są one związane z działalnością gospodarczą darczyńcy i mają charakter reklamowy lub reprezentacyjny.
Prezenty, których łączna wartość przekracza 200 zł: kontrahent musi wykazać wartość prezentu jako przychód i odprowadzić od niego podatek dochodowy.
Na gruncie podatku VAT, vouchery na przeżycia są zatem korzystniejsze podatkowo niż prezenty rzeczowe, ponieważ pozwalają na pełne odliczenie VAT-u naliczonego przy zakupie. Ponadto, prezenty o wartości do 200 zł, zarówno rzeczowe, jak i w formie voucherów, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym u kontrahenta, jeśli są związane z działalnością gospodarczą darczyńcy. Więcej informacji na temat prezentów dla kontrahentów a VAT znajdziesz w ustawie o VAT z 11 marca 2004 roku.
Wybór odpowiedniego prezentu dla kontrahenta to sztuka, która wymaga uwzględnienia wielu czynników. Jeśli szukasz profesjonalnego wsparcia w tym zakresie i zależy Ci na budowaniu relacji poprzez atrakcyjne prezenty, zespół exp-pro służy pomocą.