Już od lat dziecięcych uczymy się nawiązywać relacje. Nasza kultura osobista i szacunek do innych ludzi ma ogromny wpływ na to, czy dana osoba będzie chciała utrzymać z nami kontakt, czy będzie omijać nas szerokim łukiem. Czy relacje w życiu towarzyskim różnią się od relacji w biznesie? Czym w ogóle są relacje biznesowe? Czy odgrywają szczególną rolę w biznesie? Jak zadbać o pozytywne relacje biznesowe? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w dalszej części tekstu.
Czym są relacje biznesowe?
Relacje biznesowe to relacje międzyludzkie w środowisku służbowym, które przekładają się na długotrwałą współpracę między przedsiębiorstwami. Są to oddziaływania i współdziałania ludzi, którzy reprezentują różne firmy. Relacje biznesowe opierają się o wzajemne zaufanie i szacunek. To, czy dany partner reprezentujący firmę, będzie chciał podjąć z nami współpracę, w dużej mierze zależy od tego, jak odczyta nasze intencje. To, czy nam zaufa, zależy od naszej kultury osobistej i stosowania się do zasad etykiety biznesowej. Czy dla dobra relacji powinniśmy przyjmować propozycje mało korzystne dla nas i naszej firmy? W biznesie warto zachować asertywność i nie zgadzać się na propozycje, które nie są dla nas korzystne.
Jaką rolę odgrywają relacje w biznesie?
To, czy klient lub partner biznesowy będzie chciał podjąć z nami współpracę, zależy w dużej mierze od prezentowanej przez nas kultury osobistej. To, w jaki sposób się zachowujemy, wypowiadamy, a nawet ubieramy, może mieć ogromny wpływ na powodzenie w biznesie. Pierwsze wrażenie wpływa na to, jak inni będą nas później postrzegać oraz to, czy będą chcieli podjąć z nami współpracę. Pierwsze wrażenie to zjawisko, które trwa od 0,1 do 30 sekund. Tyle czasu potrzeba, aby wyrobić sobie opinię na temat osoby na podstawie wyglądu, zachowania i nastawienia. Dlatego właśnie tak ważny wpływ na relacje biznesowe ma pierwsze spotkanie. W perspektywie długofalowej współpracy bardzo ważne są relacje z kontrahentami czy współpracownikami. Pozytywna atmosfera podczas spotkań, szacunek, zaufanie oraz pozytywne skojarzenia powodują, że chętniej decydujemy się na współpracę z takim partnerem biznesowym lub firmą. Zasada zaufania w relacjach biznesowych to ważny aspekt. Rekomendowanie sprawdzonych partnerów biznesowych to dobry sposób, aby zdobyć zaufanie i zbudować dobrą relację.
Etykieta w biznesie
Czy w biznesie obowiązują zasady savoir-vivre? Jakich zasad należy przestrzegać w relacjach z klientem? Czym etykieta biznesowa różni się od etykiety towarzyskiej?
Wydawałoby się, że ubiór nie gra ogromnej roli, bo w obecnych czasach każdy ma swój styl i często stawiamy na wygodę. Czy to wszystko prawda i nie jesteśmy oceniani na podstawie wyglądu? Niestety ta zasada nie sprawdza się w biznesie. Ważne jest, aby stosować się do zasad biznesowego dress code.
Dress code
Firmowy dress code wymaga, aby strój był schludny i w stonowanych barwach. Ubrania czyste i uprasowane. Kobiety powinny zrezygnować z mocnego wyzywającego makijażu, a krótkie spódnice mini schować do szafy. Idealna długość to spódnica sięgająca do kolan. Zasady dress code określają także rodzaj obuwia. Kobiety nie powinny nosić butów na zbyt wysokim obcasie. Dzięki temu kobieta będzie wyglądała profesjonalnie, a jej ubiór będzie stawiał ją w dobrym świetle i wywoływał pozytywne pierwsze wrażenie. W kwestii ubioru panów ważną częścią stroju, która może zaważyć o sukcesie, jest koszula. Ważne, aby była uprasowana i z długim rękawem. Do tego marynarka, spodnie od garnituru lub ciemne dżinsy. Mężczyźni przede wszystkim powinni wystrzegać się koszuli z krótkim rękawem. Nie jest ona pozytywnie odbierana w świecie biznesu. W przypadku dużych upałów dozwolone jest podwijanie rękawów koszuli.
Telefon
Najważniejszym atrybutem biznesowym jest telefon. Często odbierany o późnych porach, w mało komfortowych sytuacjach np. podczas jazdy samochodem, w czasie spotkań. Czy telefon powinien rządzić naszym czasem? Odpowiedź brzmi – nie. W czasie spotkania z klientem telefon powinien być schowany. To daje klientowi poczucie ważności. Dodatkowo w biurze lub podczas spotkania najlepiej, aby dzwonek został wyciszony. W ten sposób nie będzie rozpraszał współpracowników, Ciebie czy klienta. Odbierając służbowy telefon, ważne jest, aby przedstawić się z imienia i nazwiska oraz nazwy firmy. Klient od początku rozmowy będzie wiedział, że ma do czynienia z profesjonalistą oraz że wybrał poprawny numer telefonu. W przypadku problemów z zasięgiem, jeśli połączenie zostało zerwane, ważne jest kto powinien do kogo zadzwonić. Dlaczego? W ten sposób unikniemy zajętej linii i nie stracimy czasu na wykonywanie nieskutecznych połączeń. Kto do kogo powinien oddzwonić? Zawsze oddzwania osoba dzwoniąca. Czyli jeśli partner biznesowy zadzwonił do Ciebie, ale w trakcie rozmowy rozładowała się bateria w Twoim telefonie lub straciłeś zasięg, to powinien oddzwonić partner.
Życie osobiste
Kolejna ważna zasada dotyczy życia osobistego. Nie na miejscu są rozmowy o życiu osobistym w środowisku biznesowym. Choroba dziecka czy problemy w małżeństwie to nie jest dobry temat na rozmowy z partnerem biznesowy lub klientem. Opowiadanie o życiu osobistym nie jest w dobrym tonie. Tak samo, jak negatywne wypowiadanie się na temat firmy i współpracowników. Wystrzeganie się mówienia o tematach tabu postawi nas w lepszym świetle.
Punktualność
Jedną z ważnych podstawowych zasad jest punktualność. Na spotkania należy zjawić się wcześniej, aby uniknąć spóźnienia. Dzięki temu okazujemy szacunek do czasu osoby, z którą się spotykamy. Przecież później może mieć kolejne spotkania, z których nie zrezygnuje ze względu na nasze spóźnienie.
Czym etykieta biznesowa różni się od etykiety towarzyskiej?
Etykieta towarzyska, jak i biznesowa posiada swoje własne zasady. Zarówno jedna, jak i druga wymaga od nas wyprasowanego, schludnego ubioru, jednak etykieta towarzyska nie wymaga od nas przestrzegania formalnego dress code. W obu przypadkach ważne jest także, aby być punktualnym i respektować zasady pierwszeństwa. Pierwszą podstawową różnicą między etykietą biznesową, a towarzyską jest to, że na spotkaniach firmowych płeć i wiek nie grają roli. Najważniejszą zasadą jest hierarchia. Czyli jeśli kobieta ma spotkanie z klientem mężczyzną, to ona pierwsza się wita, ale to mężczyzna podaje dłoń.
Zasada precedencji w biznesie
Precedencja (z języka łacińskiego “praecedentia” – to, co poprzedza) to porządek pierwszeństwa. Określa ona zasady pierwszeństwa na formalnych spotkaniach, jak i w życiu prywatnym. Precedencja w biznesie określa kolejność witania się, przedstawiania, zabierania głosu, zajmowania miejsc przy stole, wchodzenia do pomieszczenia oraz kto wręcza wizytówkę i podaje dłoń. Przede wszystkim należy przestrzegać firmowej hierarchii. Kto pierwszy się wita? Osoba na niższym stanowisku. Kto pierwszy podaje rękę? Osoba o wyższym stanowisku. W relacji z klientem to on jest naszym szefem. Przestrzegając tej zasady to pracownik pierwszy się wita, ale to klient wyciąga rękę na przywitanie. Pierwsze wrażenie może zaważyć na tym, czy współpraca się powiedzie.
Jak skutecznie budować wartościowe relacje biznesowe?
Ważnymi czynnikami wpływającymi na relacje biznesowe są zaufanie i szacunek. Aby utrzymać dobre relacje z partnerami biznesowymi, dobrze jest pamiętać o odpowiednich prezentach. W ten sposób mogą poczuć się docenieni i szanowani. Jaki prezent wybrać? Często osoby na wysokich stanowiskach mogą sobie pozwolić na drogie gadżety i ciężko jest ich zaskoczyć. Jak sprawić, aby poczuli się wyjątkowi i w ten sposób budować relacje biznesowe? Świetnym rozwiązaniem są prezenty w formie przeżyć.
Według słownika języka polskiego: przeżycie to stan psychiczny powstający wskutek silnych bodźców zewnętrznych, silne wrażenie pozostawiające ślady w psychice człowieka. Właśnie dlatego najlepiej pamiętamy momenty, w których towarzyszyły nam silne emocje. Rzeczy materialne tracą na wartości, a ich czas szybko przemija. To, co na długo pozostaje w pamięci to właśnie przeżycia i emocje, które im towarzyszą. Dzięki nim pozostawiamy pozytywne wrażenie, a nasz wizerunek się ociepla. Świetnym rozwiązaniem są eventy firmowe, podczas których zaplanowane są liczne atrakcje. Jazda sportowym autem po torze, lot szybowcem czy skok ze spadochronem to jedne z atrakcji, które sprawią, że event stanie się wyjątkowy, a pracownicy czy partnerzy biznesowi będą wspominać go jeszcze długo.
Relacje biznesowe to właśnie relacje z partnerami biznesowymi. O tym, czy relacja przerodzi się w dłuższą współpracę, decyduje wiele czynników takich jak nasz kultura osobista, stosowanie się do etykiety biznesowej i zasady precedencji. Budowanie relacji biznesowych możesz oprzeć na przeżyciach i emocjach. W ten sposób zrobisz dobre pierwsze wrażenie, ocieplisz swój wizerunek lub wynagrodzisz korzystną współpracę. Jeśli nie masz pomysłu na event firmowy lub prezenty dla partnerów biznesowych, to Exp-pro zaproponuje Ci najlepsze rozwiązania, które z pewnością zostaną w pamięci na długo i spowodują, że zyskasz na wartości jako partner biznesowy.